Det er blevet in have fokus på bæredygtighed i sin virksomhed, men hvad vil det egentlig sige, at være en grøn og bæredygtig virksomhed?

I rigtig mange virksomheder står bæredygtighed højt på dagsordenen, i hvert fald når det kommer til at styrke sit brand og at benytte ordet i sin marketingsstrategi. For bæredygtighed er blevet et ord, som mange benytter sig af i deres branding, men kommer det rent faktisk til udtryk via en konkret grøn indsats, eller er det udelukkende taktik?

Nordeas seneste ESG-undersøgelse viser, at der er en klar uoverensstemmelse mellem virksomheder i flere nordiske landes indsats på området og deres egen grønne selvforståelse. Det handler ifølge undersøgelsen om, at kunder efterspørger mere bæredygtighed, og at virksomhedernes brand står på spil. Men man kan ikke brande sig grøn.

 

Bæredygtig business

Hvad vil det så sige at være bæredygtig som virksomhed? Hvis man spørger serieiværksætter Steffen Max Høgh og forsker Simon Elsborg Nygaard betyder det, at man ikke har en bæredygtighedsstrategi, men en forretningsstrategi, som er bæredygtig. Det vil med andre ord sige, at virksomheden skal være bæredygtig i sin helhed og ikke kun i små spredte dele. Kernen skal være grøn.

Virksomhederne skal ikke bare arbejde med det, som de to forfattere kalder for ”afladsmodeller”, hvor de fortsætter som hidtil, uden at ændre deres negative klimaaftryk, mens de et par gange om året støtter et velgørenhedsprojekt, som ikke har noget med virksomhedens kerne at gøre. Ligesom bæredygtighed heller ikke skal bruges som et tomt ord til at udvide kundekredsen.

Høgh og Nygaard er dog helt med på, at ambitiøse mål for en bæredygtighed omstilling tager tid, og at den grønne proces ikke sker fra den ene dag til den anden, hvis man samtidig skal tjene penge.

En grøn kerne

Hos Gaia Craft vi er opsatte på, at vores kerne er grøn. Det betyder, at alle vores nye tiltag skal harmonere med vores grønne fundament.

Vores produktion består af træ, men træ i sig selv er ikke bæredygtigt. Derfor er vi bevidste om, hvilket træ vi bruger, og hvordan vi bruger det: Vi bruger FSC-certificeret birk og fyr samt bambus, der er verdens hurtigst voksende plante og dermed er ekstremt bæredygtig. Bambus frigiver 35% mere ilt end nogen andre træsorter og det recirkulerer store mængder CO2. Desuden er det robust og perfekt til at bygge med. Læs mere om bambus her.

Vores struktur er cirkulær, og vi prøver at tænke bæredygtighed ind i alle facetter af forretningsstrategi. Derfor tænker vi bl.a. bæredygtighed ind i produktionen, emballagen, materialerne, de samarbejder vi indgår og vi medtænker også social bæredygtighed i vores forretningsstrategi.

Når vi forbruger, er det vigtigt, at vi sørger for at give tilbage, sådan at den cirkulære kæde ikke hopper af. Ved at samarbejde med One Tree Planted garanterer vi, at træerne ikke fældes, uden at nye plantes. Derudover bruger vi FSC-mærket pap, tape af genbrugsmaterialer, visitkort af genbrugspap og det plast vi bruger er 80% genbrugsplast. De karameller vi sender med produkterne bliver produceret på bornholm af udsatte borgere, og denne form for socialt ansvar og social bæredygtighed er også noget, vi tænker ind i produktionen, hvor vi har ansat udsatte fra lokalområdet med en mentorordning. Desuden foregår vores produktion og idéudvikling under det samme tag, så der er en kort afstand mellem tanke og udførsel.

Ikke i mål

Der er altid plads til forbedring. Det tager som sagt tid at leve op til ambitiøse målsætninger, men det er først og fremmest vigtigt, at man er tro mod sine værdier!

Hos Gaia Craft har vi ambitioner om at øge klimaindsatsen i takt med, at kapitalen stiger. Vi tror på, at det er vigtigt med transparens, så kunderne ved, at vi ikke kun forbruger tomme grønne ord.

Vil du handle

eller

B2B